Vedd könnyedén a felelést!

Vedd könnyedén a felelést!

A tanár a naplót lapozgatva nézi, ki feleljen. Görcsbe rándul a gyomrod, a torkodban dobog a szíved, úgy érzed: semmit sem tudsz. Hallod a nevedet. Felállsz, kimész a tanári asztal mellé és elkezdesz beszélni. Közben izgulsz, úgy érzed, csak mechanikusan mondod a leckét, de nem vagy ura a helyzetnek. Ha legalább részben magadra ismersz, adunk pár tippet, hogy oldani tudd a feszültséget.

1. Tanuld meg a leckét!

Ha jól tudod a tananyagot, az általában ad némi magabiztosságot. Persze ha nagyon izgulós vagy, akkor ez önmagában nem oldja meg a problémát, hiszen a legfőbb gondod az, hogy mások előtt meg kell szólalnod. Mindenesetre az első lépés mindenképpen a lecke megtanulása.

2. Gyakorolj: mondd fel valamelyik családtagodnak a leckét!

Egy dolog tudni a tananyagot és egy másik dolog képesnek lenni arra, hogy a mondanivalódat kerek mondatokba foglalva, logikusan felépítve vissza tudd adni. Ezért érdemes hangosan felmondani a leckét valamelyik családtagodnak vagy akár magadnak. Többször is; érezni fogod, hogy egyre jobb leszel, ami mindenképp segít az izgulás mértékének csökkenésében. Ne aggódj, ez nem jelenti azt, hogy éveken át minden lehetséges felelés előtt órákat kell gyakorolnod, már pár hónap alatt sokat lehet fejlődni.

Egyébként is tudatosan keresd azokat a helyzeteket, amikor mások előtt beszélhetsz. Hidd el, minden jól beszélő ember rengeteget gyakorolt, legfeljebb nem vallják be másoknak.

3. Fogadd el, hogy bizonyos mértékű izgalom normális felelés előtt és közben.

Tudtad, hogy a legtöbb színész izgul fellépés előtt? Tudatosítsd magadban, hogy felelés előtt normális dolog a drukk. Ha az élet természetes velejárójaként fogod fel az izgulást, máris könnyebb elviselni.

 4. A feleltetés előtt végezz hasi légzést.

Szokták javasolni, hogy fellépés előtt mozogj, mert az oldja a stresszt. Ha azonban nincs lehetőséged gyakorlatokat csinálni, végezz egyenletes, mély, hasi légzést, már az is sokat segít.

5. Mosolyogj, hogy a testedben endorfin hormon szabadulhasson fel.

Az endorfin boldogságérzést vált ki, és ezért megnyugodni is segít. És igen, a tudatos mosolygásnak is van ilyen hatása.

 6. Gondold át a tananyag vázlatát (legfontosabb kulcsszavait)!

Érdemes kiírni a mondanivalód legfontosabb kulcsszavait, amire elég rápillantani felelés előtt. Ha általában teljes mondatokat magolsz be, akkor érdemes változtatnod a tanulásod módszertanán (erről majd később írunk Neked).

 7. Azzal kezdd a felelést, amit (a legjobban) tudsz!

Még a nagyon objektíven értékelő tanárt is befolyásolja, hogy a felelés elején milyen kép alakul ki benne a tudásoddal kapcsolatban. Ezért mindig azzal kezdj, amit jól tudsz.

8. Keress magadnak fizikai „támaszt”!

Biztonságérzetet nyújt, ha például neki tudsz támaszkodni az asztal lapjának vagy meg tudod fogni a szék támláját. Ha erre nincs lehetőséged, fogj valamit a kezedben, például egy tollat, radírt vagy gémkapcsot.

9. Hidd el: az osztálytársaid sokkal kevésbé vannak elfoglalva a Te feleleteddel, mint azt gondolnád!

Sokan azért is izgulnak felelés közben, mert félnek a többiek (helyenként gonoszkodó) kritikájától. Gondolj bele, hogy Te mennyire és milyen hosszan foglalkozol mások dolgaival, szerepléseivel. Ugye, hogy elsősorban magaddal vagy elfoglalva? Ezzel mások is így vannak. Ha esetleg mégis van egy-két olyan osztálytársad, akik mindenkit állandóan cikiznek: hidd el, nekik elsősorban magukkal van problémájuk, ne foglalkozz velük.

10. Ne szorongj azon, hogy milyen vagy!

Ha azon szorongsz, hogy milyen vagy, azzal csomó energiát eltékozolsz. Ismerd fel az erősségeidet, merd felvállalni a gyengeségeidet (mindenkinek van!), és válaszd ki, hogy miben szeretnél még jobb lenni vagy miben lenne jó fejlődni. Erre használd az energiáidat. És igen, az is az élet része, hogy bizonyos dolgokban nem vagy olyan jó, de ezzel nincs semmi baj.

Nincs csodapirula a szorongásra, de tudatos odafigyeléssel és munkával igenis leküzdhető a szerepléstől való izgulás.