Hat jó tanács a vásárlási trükkök felismeréséhez

„Rám nem hat a reklám” – mantrázzuk mindig, pedig többé-kevésbé mindnyájan bedőlünk a vásárlást ösztönző apró trükköknek, manipulatív fogásoknak. Ha tudatosan figyelünk ezekre az eszközökre, egy idő után könnyebben felismerhetjük a ránk (és a pénztárcákra) leselkedő veszélyeket. 

1. Vágykeltés felsőfokon – gondold át, hogy miért érzel vágyat az adott termék iránt!

Amikor vásárláson gondolkodunk (legyen akár tényleges bolti vagy online pénzköltés), érdemes átgondolni, hogyan esett a választásunk az adott termékre. Mikor, kitől hallottunk róla? Milyen reklámok hatottak ránk? És főleg: miért hatottak úgy, hogy elkezdtünk vágyat érezni? Talán, mert egy tökéletes alakú, csodaszép modell viselte? Vagy a márkának tulajdonítunk olyan varázserőt, amelytől boldogabbnak, sikeresebbnek érezhetnénk magunkat? Ha sikerült közelebb kerülnünk vágyaink mozgatórugóihoz, azt is élesebben és tudatosabban látjuk majd, mennyire szól mindez rólunk és a termék valódi tulajdonságairól. És így arra a kérdésre is könnyebben válaszolhatunk majd, tényleg szükségünk van most rá?

2. A nagy árengedménytrükk – azt nézd, hogy az adott összegért megéri-e megvenni a terméket!

Műszeres kísérletek igazolják, hogy a különféle termékek és szolgáltatások árának látványakor agyunk fájdalomközpontja aktiválódik. „Mintha a fogunkat húznák” – szoktuk mondani. Jól tudják ezt a cégek és reklámszakembereik is. Ha egy magasabb összeget hiszünk a valódi árnak, amelyet áthúzva látunk a „csak ma” érvényes akciós ár felett, máris kevésbé fáj pénzt kiadnunk. Ráadásul az internetes vásárlások esetében különösen gyakori bankkártyahasználat is fájdalomcsillapítóként hat (szemben a készpénzzel). Tartsuk fejben: bármilyen összeg áthúzható, ne ezt figyeljük! Azt mérlegeljük, megéri-e nekünk azért az árért az adott termék vagy szolgáltatás.

3. Siess! Csak ma! Már csak 2 szabad szoba! – gondold át, hogy vajon az idő szorítása nélkül is vásárolnál-e!

Ugye ismerős az izgalom, amikor a méretünkben kiválasztott edzőcipő, akciós telefon, koncertjegy vagy szállodai szoba mellett ott villog a piros felirat, miszerint már csak néhány foglalható, megvásárolható darab van? Úgy érezzük, most vagy soha, épp ebben a percben fogjuk elszalasztani a legnagyobb fogást. Pedig ilyenkor lassítani kell, tudatosan hátrébb lépni, és feltenni magunknak a kérdést: vajon az idő szorítása nélkül is vásárolnánk? Szükségünk van egy kis gondolkodási időre? Ha igen, akkor ne kapkodjunk! Sok felesleges vásárlás előzhető meg, ha nem pánikhangulatban döntünk.

4. Exkluzív ajánlatok csak Neked! – nehogy elhidd, hogy az ajánlat csak Neked szól!

A hírlevelekben is érkező ajánlatok gyakran névre szólóan, személyre szabottan érkeznek hozzánk. Ezek a közvetlenül megszólító reklámok azt az érzést erősítik, a termék tényleg csak nekünk való, szinte egyedi áru. Ki ne szeretne különbözni másoktól, nem beállni a sorba, kitűnni a tömegből? Csakhogy ezeket a csak nekünk szóló fantasztikus ajánlatokat még sok tízezren megkapják. Tudjuk ezt jól, mégis néha óriási érzés azt hinni: kitüntetett figyelmet kapunk. Fontos, hogy mindig tudatosítsuk magunkban: erről szó sincs, ügyes kis trükkökkel állunk szemben.

5. Egyet fizet, kettőt kap! Csomagban olcsóbb! – gondold át, hogy valóban kell-e másik termék!

Az árral kapcsolatos érzékenységünkre hat jótékony hatással az is, amikor az egységár több termék vásárlásával csökken. Ez persze lehet jó, ám, ha csak azért veszünk meg több dolgot, mert így alacsonyabb az ár, az valójában azt jelenti: többet költünk, mint eredetileg terveztük. Mérlegeljük: kell nekünk egyáltalán az így „megnyert” másik termék? Szükségünk van egyszerre 12 darab golyóstollra? Találjuk ki, pontosan mi és hány darab kellene éppen. 

6. Élet a reklámokon túl – tudatosan vásárolj!

A vásárlói tudatosság fontos állomása, hogy miután azonosítottuk, milyen reklámeszközök hatottak ránk egy termék kiválasztásakor, elkezdünk más forrásokból is információkat gyűjteni. Nagyobb értékű vásárlások előtt érdemes független intézetek, portálók értékeléseit, összehasonlító cikkeit elolvasni. A termékek tulajdonságait és árát összevető táblázatok is hasznosak lehetnek. Legyünk tisztában azzal is, milyen vásárlói jogaink vannak! Az online megrendelt termékek esetében különösen fontos ez, hiszen nincs alkalmunk kézbe fogni, fel- vagy kipróbálni, amit vettünk. Összességében tehát a leglényegesebb tanács, hogy vásárláskor próbáljunk az eszünkre hallgatni, és tudatosan azonosítani az érzelmeinket befolyásoló eszközöket.