Egy jó e-learning magába szippantja a tanulót…

… elgondolkodtatja, vagy ha a téma engedi, meg is nevettetheti.

Interjú Gerlei Anna munkapszichológussal.

Anna szervezet és munkapszichológus, egy nagy nemzetközi cég munkatársa, a tanulási és képzési terület szakembere, tréninganyagok megtervezésében és összeállításában vesz részt. Gyerekkora óta versenyszerűen sportol különböző táncos és akrobatikus sportágakban. Jelenlegi sportjával, a cheerleadinggel 6 évvel ezelőtt ismerkedett meg, és azóta is töretlen lelkesedéssel erősíti Magyarország egyik legnagyobb és legsikeresebb csapatát az ELTE Cheer Teamet. E téren legjobb eredménye a női válogatott tagjaként elért 2018-as Európa bajnoki cím.

 

E: Mi adhat most szakmai motivációt azoknak, akik csapatjátékosok, és ehhez a személyes találkozás is fontos, ahogy nálatok a csapatban nélkülözhetetlen. Ezt nem pótolja az IT platformok világa.

G.A.: Egy munkahelyi csapatban az információmegosztással kapcsolatos kommunikáció a munkatársak közti kommunikációnak csak egy részét fedi le, a jó munkahelyi légkörhöz hasonlóan fontosak az informális beszélgetések is. Az én munkahelyi csapatom ezt a helyzetet dedikált chatszobák létrehozásával oldotta meg. Van külön felület a hivatalos információknak, a mindennapi munkához kapcsolódó kérdéseknek, valamint egy informális beszélgetéseknek fenntartott chatszoba is. Ez utóbbiba szinte minden belefér, beszélgetünk az aktuális hírekről, fényképeket küldünk az otthon henyélő háziállatainkról, megosztjuk egymással éppen milyen zenét hallgatunk, tippeket adunk egymásnak néptelen kirándulóhelyekről vagy éppen edzéstippeket cserélünk. A lényeg, hogy még egymástól elszigetelve is érezhessük, hogy csapatként küzdünk meg a jelenlegi helyzet kihívásaival és nem egyedül, otthon bezárva kell a problémákat megoldani. Ez hatalmas löketet tud adni, egy-egy vicces mém könnyen átsegíthet valakit akár egy nyűgös hétfő reggelen is. Úgy gondolom, hogy más munkahelyi közösségektől eltérően, minket azért nem viselt meg különösképpen a digitális átállás, mert a csapatban már a járvány kitörése előtt is hangsúlyos volt az online kommunikáció, ritkán találkozott egymással az egész csapat.

 

E: Az oktatásban számtalan újtartalom születik, de benned született-e olyan nem informatikai ötlet, javaslat, amit szervezet pszichológusként inspirált ez az új munkakörnyezet?

G.A.: A jelen legnagyobb kihívása az összegyűjtött tudásanyag rendszerezése, aktualizálása és közvetítése, nagyon könnyű ugyanis elveszni a számtalan weboldal, megosztott mapparendszer, excel tábla és prezentáció között.

Már pedig, ha azt szeretnénk, hogy a szervezet minden tagja képben legyen a legutolsó módosításokkal is, valamint valóban megértse a rendszer működését és így megfelelően használja azt, szükséges egy hatékony, gyors és rugalmas oktatási formát találnunk. Személy szerint erre az interaktív videókat és e-learning alapú tananyagokat tartom a legalkalmasabbnak.

Ezekkel a tanuló a saját tempójában haladhat, szükség esetén bármikor átnézheti a korábban tanultakat, hasonlóan egy írásos tananyaghoz, az interaktív feladatoknak és képernyő demonstrációknak köszönhetően azonban mégis hasonló élményt élhet át, mintha egy oktató által megtartott tréningen venne részt.

A legújabb e-learning trendek alapja, az élményalapú oktatás, ami azt jelenti, hogy a tananyagok készítői igyekeznek kilépni az egyszerű klikkelős feladatok (igaz-hamis, többszörös választás stb.) keretei közül. Egy jó e-learning magába szippantja a tanulót, elgondolkodtatja vagy ha a téma engedi, meg is nevettetheti, akár a gamification eszköztárát felhasználva játékos formában segítheti elő a tudásátadást.